3 stappen om nooit meer burn-out te raken

Voor veel Nederlanders lijkt burnout een normaal onderdeel van hun werkend leven.  Na een periode van herstel zijn ze weer klaar om er tegenaan te gaan, tot het weer zover is. Stap uit die vicieuze circel voor het te laat is! En volg de volgende drie stappen.

Egmond in de winter

1. Weet wanneer de burnout er aan komt

Dit is ingewikkelder dan het klinkt. Je denkt dat je het wel opmerkt als je uitgeput begint te raken, maar de tekenen van burnout zijn vaak subtieler dan je denkt. Om de naderende burnout voor te zijn moet je leren de vroege waarschuwingssignalen te herkennen. Zie hiervoor de burnout checklist.

Wanneer je niet zeker bent van je energie niveau’s, vraag dan anderen wat ze vinden van je mentale toestand.

Burn-out checklist

  •     Negatieve houding, vaak gepaard gaande met het gevoel dat niets gaat lukken.
  • Niet kunnen concentreren.
  • Apathie op het werk, bij activiteiten en thuis.
  • Regelmatig dingen niet afkrijgen.
  • Gevoel van stagnatie.
  • Gebrek aan belangstelling en sociale activiteiten en geen zin in gezelschap van anderen.
  • Moeite met gezonde gewoonten als sporten, gezond eten en regelmatig slapen
  • Het gevoel hebben dat je nooit genoeg doet.
  • Je eigen behoeften verwaarlozen (en de behoeften van anderen voor die van jezelf laten gaan).
  • Persoonlijke waarden en overtuigingen vindt je niet meer zo belangrijk.
  • Kort lontje.
  • Voortdurende uitputting.
  • Gevoelens van onthechting van mensen en dingen waar je om geeft.
  • Regelmatig dingen saai vinden.
  • Psychosomatische klachten, zoals hoofdpijn, langdurende verkoudheden en andere vage klachten.
  • Het ontkennen van deze gevoelens.

2. Ontdek je persoonlijke oorzaak van burnout

Te vaak behandelen we burnout met een vakantie of een andere break van onze werkzaamheden zonder werkelijk tijd vrij te maken om uit te zoeken waarom we burnout zijn geraakt. Maar om er achter te komen wat precies je burnout veroorzaakt is het meest essentiele onderdeel van het bestrijden van het probleem.

Terwijl iedereen een burnout door verschillende oorzaken krijgt, is er één gemeenschappelijke deler. Burnout wordt niet veroorzaakt door te weinig vakanties of snipperdagen. Burnout is het gevolg van niet in staat zijn om regelmatig te doen wat je plezier geeft, of wat belangrijk voor je is. Dus onderzoek de fundamentele oorzaken van jouw burnout en kijk niet alleen naar het werk dat je baas je opdraagt, maar kijk ook eerlijk naar de dingen die professioneel en persoonlijk belangrijk voor jou zijn.

Een andere manier is om je zelf de volgende vraag te stellen: Wat kan ik absoluut niet missen? Het antwoord kan werk-gerelateerd zijn, of niet werk-gerelateerd, zoals bij je kind aanwezig zijn tijdens een sport wedstrijd. Als je nog steeds geen antwoord hebt, maak je geen zorgen; blijf zoeken.

3. Maak altijd tijd voor de belangrijke dingen

Dit laatste punt is zowel het meest simpel als waarschijnlijk het meest moeilijk om in de praktijk te brengen. Wanneer je eenmaal weet wat belangrijk voor je is, of het nu je dagelijkse yoga, te veel papierwerk vermijden, of meer tijd vrijmaken om met vrienden door te brengen, maak daarvoor tijd in je agenda.
Zie die activiteiten als oplaad batterijen voor je Ziel, je kunt niet lang doorgaan zonder regelmatig je energie op te laden.
Doe bovenstaande stappen en de kans dat je weer een burnout krijgt zal aanzienlijk kleiner zijn.

Zie ook

Anti-stress en burnout programma
Massage
Oefening: zelf-massage tegen stress en burnout
Oefening: zelfmassage tegen stress en burnout

Burnout wat is het? – Artikel over burnout

Kinesiologie bij stress en burnout  – Artikel over energiewerk bij burnout

Wil je meer weten over wat je kunt doen aan stress klachten als burnout en overspannenheid, bekijk dan het speciale anti stress en burnout programma, of neem  vrijblijvend contact met mij op.

Behalve het stress en burnout programma geef ik ook coaching, mindfulness, meditatie, massage en yoga in de omgeving van Alkmaar (Egmond, Bergen, Castricum, Heemskerk, Schoorl, Limmen en Heiloo).

Programma van 8 sessies individuele coaching, yoga, mindfulness en de natuur om van stress en burnout naar levenskunst te gaan.

Stress coaching

Veel werkgevers vergoeden de kosten van dit programma.
Wil je meer weten? Neem dan vrijblijvend  contact met mij op.

Contact

Neem contact op via 06-3722588, of info@reinajordens.nl of via het contactformulier.

REINA JORDENS Coach | Bioloog

Reina Jordens

Natuurcoach Alkmaar
Natuurcoaching
Mindfulness Egmond
Mindfulness
Raja Yoga Egmond
Yoga
Stress coaching
Stress en burnout
Massage Egmond
Massage
Egmond zee
Inspiratie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *